underground : mainstream

Zamislite si stavbo, imenovano Strip. Če je v kleti te stavbe alternativa, uporništvo, inovacija in eksperiment, potem najdemo na njenem podstrešju sijaj in slavo visokotiražnih izdaj, denar in varno življenje. Koliko nadstropij ima ta stavba in kako daleč je od kleti do podstrešja, pa je težko reči. Problem namreč nastane, ko je treba definirati, kaj je underground in kaj mainstream. Ali sta alternativni in underground strip eno in isto? Kdaj underground neha biti podzemlje? Alternativa in underground sta tudi v stripu postala vzdevka za vse, česar se ni dalo drugače označiti – nekaj, kar vsaj na prvi pogled ni videti komercialno, produkt risarskih posebnežev, ki z nekonvencionalnim pristopom do medijev niso našli založnika. Ali je potemtakem zaslužek tisti, ki deli stripovsko podzemlje in stripovske trende? Roberta Crumba, guruja stripovskega nonkonformizma so imenovali »Papež undergrounda«, ko je v 60-tih letih živel in potoval v prikolici, spotoma pa prodajal še svoje stripe – je v tem razredu tudi danes, ko dosegajo njegova zbrana dela milijonske naklade? Se nam morda ne zdi, da njegovi stripi naenkrat niso več tako inventivni in originalni kot včasih?

Comments are closed.